If supply chain crunch is finally easing, why is inflation so high?

Remember back in 2021 when inflation was “transitory” and surging consumer prices were blamed on the supply chain crisis? The Fed and macro investors became intensely interested in chaos at the ports. The focus on bottlenecks spurred the Federal Reserve Bank of New York to create a new barometer called the Global Supply Chain Pressure Index (GSCPI) in January.

The implication was that if supply chain pressure reduced, inflation would ease. It hasn’t worked out that way.

The GSCPI (data here), which roughly tracked inflation trends in 2021, has fallen sharply in 2022. The monthly measure has plunged 66% from its peak, from 4.31 standard deviations above average in December to 1.47 standard deviations above average in August.

Other supply chain indicators also fall

It’s not just the GSCPI that’s unmoored from inflation.

Flexport created a measure of supply chain pressures called the Ocean Timeliness Indicator (OTI). The OTI measures the average number of days cargo takes from the time it leaves a factory in Asia to the time it exits the terminal gates in the U.S. or Europe.

Si la crisis de la cadena de suministro finalmente se está aliviando, ¿por qué la inflación es tan alta?

¿Recuerda en 2021 cuando la inflación era “transitoria” y se atribuyó el aumento de los precios al consumidor a la crisis de la cadena de suministro? La Fed y los macro inversores se interesaron intensamente en el caos de los puertos. El enfoque en los cuellos de botella impulsó al Banco de la Reserva Federal de Nueva York a crear un nuevo barómetro llamado Índice de presión de la cadena de suministro global (GSCPI) en enero.

La implicación fue que si la presión de la cadena de suministro se reducía, la inflación disminuiría. No ha funcionado de esa manera.

El GSCPI (datos aquí), que siguió aproximadamente las tendencias de inflación en 2021, ha caído drásticamente en 2022. La medida mensual se ha desplomado un 66 % desde su máximo, de 4,31 desviaciones estándar por encima del promedio en diciembre a 1,47 desviaciones estándar por encima del promedio en agosto.

Otros indicadores de la cadena de suministro también caen

No es solo el GSCPI el que está desatado por la inflación.

Flexport creó una medida de las presiones de la cadena de suministro denominada Ocean Timeliness Indicator (OTI). La OTI mide la cantidad promedio de días que tarda la carga desde el momento en que sale de una fábrica en Asia hasta el momento en que sale de las puertas de la terminal en los EE. UU. o Europa.

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